Onze fysioloog Wouter is net weer terug uit Kenia, waar hij anderhalve week is gaan fietsen. Omdat hij niet alleen tussen 9 en 5 bewegingswetenschapper is, neemt hij zijn kennis ook mee op vakantie. Resultaat zijn twee mooie blogs. Vandaag de eerste, die hij schreef net voordat hij vertrok.

 

Fysieke belasting & het nuttigen van koolhydraten

Komende week staat een interessant trainingsblok te wachten: zes dagen op de mountainbike in het warme en heuvel-/bergachtige Kenia. Met ongeveer 600 km fietsen en een aantal hardloopsessies staat mij een flinke trainingsomvang te wachten in een onbekende omgeving. Het zal veelal een duurinspanning zijn (zone 1-2) maar er wordt bergop ook in hogere zones (zones 3-5) gefietst. Daardoor zullen zowel de vetvoorraden als de koolhydraatvoorraden flink worden aangesproken.

Trainingseffect

Met die gedachte wordt het belangrijk om voor, tijdens en na inspanning goed te letten op mijn koolhydraatinname. Een artikel van Topsport Topics onderstreept het belang van de juiste inname van koolhydraten. Dit zou bij kunnen dragen aan onder andere de sportprestatie. In de een trainingsblok is de prestatie niet het belangrijkste, maar het is wel belangrijk om na vijf dagen uitputten van de energievoorraden nog steeds te kunnen herstellen voor een volgende dag met sportieve uitdagingen. Door het uitputten en aanvullen van koolhydraatvoorraden (ook wel glycogeen genoemd) wordt er ook een trainingseffect nagestreefd, namelijk het vergroten van de glycogeenvoorraden in de spieren. Dit kan uiteindelijk interessant zijn voor wedstrijdinspanningen van langer dan een uur.

Omgeving

Met temperaturen rond de 30 graden is ook de vochthuishouding een aandachtspunt. Een juiste combinatie van koolhydraten en vocht kan versterkend op elkaar werken, omdat via vocht de koolhydraten makkelijk opgenomen kunnen worden en het vocht zal minder lang in het spijsverteringstelsel blijven hangen. Oftewel, ik neem isotone sportdrank mee en eet geregeld vers fruit van kraampjes langs de weg. Ook in fruit zitten namelijk de benodigde mineralen, vitaminen, vocht en koolhydraten!