Berber helpt veel sporters met het opstellen van doelen. Waarom hebben ze hier baat bij? En hoe zien zulke doelen er uit?

In de sportwereld draait het vaak om het bereiken van doelen zoals wedstrijden winnen, geselecteerd worden of winstpunten halen. Soms wordt er vergeten dat niet iedereen hier baat bij heeft. De ene sporter presteert beter onder druk, de ander haalt zelfs zijn of haar trainingsniveau niet. Het is daarom belangrijk om doelen te stellen die voor jou werken.

Bezwijk je vaak onder druk dan kun je beter in proces doelen denken. Proces doelen beschrijven wat je moet doen tijdens de wedstrijd. Voorbeelden hiervan zijn technische aandachtspunten, netjes een routine uitvoeren of zorgen dat je steeds aanspeelbaar bent. Zolang je aandacht naar deze doelen gaat is je focus op je taak.

Presteer je beter onder druk, bijvoorbeeld als je moét winnen, dan passen resultaat- of prestatie doelen beter bij je. Dit zijn doelen waarbij je een ander wilt verslaan (resultaat) of jezelf wil verbeteren (prestatie). Dit kan je net dat stukje extra power geven dat je nodig hebt. Natuurlijk kun je deze drie typen doelen combineren, dit is zelfs aan te raden. Je gebruikt resultaat- en prestatie doelen als bron van motivatie en proces doelen om te focussen op de weg daarnaar toe.

Met een doel voor ogen, weet je waar je op gaat letten. Dit kan zorgen voor een hogere concentratie, grotere motivatie en betere prestatie. Zolang je aandacht bij jouw doel is maakt het niet uit wat er om je heen gebeurt of wie je concurrenten zijn.

Stel eens een doel tijdens een training en kijk wat dit je brengt. Blijft je aandacht bij het doel of raak je snel afgeleid? Veel doelen zijn vaak te algemeen of te vaag. Zorg dat je een plaatje kan maken van jouw doel. Visualiseer het. Bij ons is de stelregel: zonder doel, geen training!