Vorige week hebben we de eerste blog van Wouter gepost over zijn fietsavontuur in Kenia. Vandaag is het tijd voor de tweede.

Acclimatiseren

Van de week verscheen een factsheet van Topsport Topics over acclimatiseren. In Kenia werd ik geconfronteerd met de tijd die nodig is om te wennen aan een nieuwe omstandigheid. Met een gemiddelde temperatuur van richting de 30 graden overdag en een hoogte tussen de 1800 en 2600 meter boven zeeniveau waren de omstandigheden duidelijk anders dan in Nederland. Voor een trainingsperiode is dat geen probleem, maar er dient wel rekening mee gehouden te worden. Het aantal hartslagen per minuut kan tijdens inspanning bijvoorbeeld een vertekenend beeld geven. Helemaal na 5 pittige dagen in het heuvelachtige landschap van Kenia.

Richting een belangrijke wedstrijd in een andere omgeving is het dan ook belangrijk om op tijd te vertrekken naar de betreffende of een soortgelijke locatie om goed te kunnen presteren. Lees voor meer details het artikel van Topsport Topics.

Trainingsprikkel

De 6 fietsritten in Kenia hebben een flinke trainingsprikkel opgeleverd. Naast de flinke omvang (meer dan 3 uur per dag) hadden de dagen twee en drie een interessant karakter. Met de steile klimmetjes en afdalingen was het zeer afwisselend qua intensiteit: intensieve blokken werden afgewisseld met attent sturen in de afdaling. Ook kon er gespeeld worden met het rijden op souplesse en op kracht door de wisselingen in cadans. Zo kregen beide dagen een intervallend karakter. De combinatie van omvang, frequentie en intensiteit heeft volgens Trainingpeaks voor een flinke dosis ‘fatigue’ gezorgd. Ook de lijn ‘form’ is dalende. Dat is in een trainingsperiode prima, want de lijn ‘fitness’ is op het zelfde moment stijgende. Oftewel, een boeiende, leuke en goede fysieke prikkel in de winter om naar een mooie sportzomer toe te werken.

Wil jij meer inzicht in je ‘fatigue’, ‘form’ en ‘fitness’? Bij Bureau Invictus kunnen we je helpen gericht te trainen met behulp van Trainingpeaks.